قرآن و اهل بيت رمزماندگاري تنها راه نجات بشریت، عمل به آموزههای قرآن با تفسیر اهل بیت سلام الله علیهم میباشد
| ||
خداوند متعال در آیات 18 -17سوره زمر می فرماید: «و كسانى كه از عبادت طاغوت پرهيز كردند و به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست؛ پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مىشنوند و از نيكوترين آنها پيروى مىكنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدايت شان كرده و آنها خردمندانند». اين دو آيه كه به صورت يك شعار اسلامى درآمده، آزادانديشى مسلمانان و انتخاب گرى آنها را در مسائل مختلف بخوبى نشان مىدهد. [1] برخى اشكال مىكنند كه اگر اسلام آزادى قلم و انديشه را قبول دارد و حتى پذيرش اصول دين را بر اساس تحقيق قرار مىدهد، نه تقلید؛ چرا مطالعه برخى كتابها، سایت ها، دیدن ماهواره و ... که مطالب ضد اسلامی دارند، ممنوع است ؟! چرا به مردم اجازه داده نمی شود اینها را مطالعه نموده و از احسن تبعیت کنند و اعتقادات شان تقویت شود و مورد بشارت خدا قرار گیرند؟! در اين مورد به چند صورت پاسخ داده شده است: 1- شرايط تبعيت از احسن: هر چند اين آيه به پيروان سخنان احسن، بشارت مي دهد؛ اما شرايطي را نيز بر شمرده است كه بيانگر اين واقعيت مي باشد كه بندگاني مي توانند از ميان سخنان شنيده شده، احسن را قبول كنند كه داراي اين شرايط باشند: الف) كسانى كه از عبادت طاغوت پرهيز كردند؛ ب) به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست. بعد از اين دو شرط مي فرمايد: پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مىشنوند و از نيكوترين آنها پيروى مىكنند؛ آنان كسانى هستند كه خدا هدايت شان كرده و آنها خردمندانند بنابراين اينگونه نيست كه بدون هيچ مقدمه اي همه سخنان گمراه كننده و شبهه انگي براي همه آزاد باشد،بلكه فقط كساني مي توانند همه سخنان را بشنوند كه از طاغوت پرهيز كرده و به سوي خدا باز گشته باشند. 2- تفاوت سطح اطلاعات افراد: سطح اطلاعات و معلومات افراد جامعه بسيار متفاوت است، لذا بايد اطلاعات بر اساس ظرفيت و معلومات قبلى افراد به آنها داده شود؛ گاهى يك دارو كه در پزشكى كاربرد دارد و مىتواند جان يك بيمار را نجات دهد، ممكن است براى كودك يا افراد باردار خطرناك يا مرگآور باشد. مطالب كتابها، سایت ها و ... نيز ممكن است براى افراد آماده و محقق، داروى فكر باشد، ولى اگر همان مطالب (بدون توضيح پيرامون شبهات) در اختيار ديگران باشد، براى عدهاى بيمارىزا و منحرفكننده گردد، لذا اسلام به عالمان و محققان توانا نه تنها اجازه مطالعه مطالب كتابها و سایت ها و ... و نگهدارى آنها را داده است، بلكه گاهى مراجعه به آنها، واجب مىشود تا به شبهات مطرح شده پاسخ دهند؛ اما همان مطالب براى افراد كماطلاع چون ممكن است موجب گمراهى و انحراف عقيدتى شود، ممنوع مىشود؛ اين ممنوعيت از نظر عقلا پسنديده است؛ همانطور كه برداشتن سمّ از دسترس افراد بىاطلاع نيكوست. 3- جلوگیری اسلام از موارد انحرافی: اسلام به يك نكته اساسى توجّه كامل دارد و آن نكته اين است كه همانطور كه بايد جامعه را از عوامل خطرهاى مادّى مانند بيمارىهاى واگيردار حفظ كرد، بايد ازعوامل انحرافهاى فكرى و معنوى نيز حفظ نمود؛ اسلام مىخواهد جامعهاى به وجود آورد كه در مسير تكامل معنوى و اخلاقى پيش برود، اين كار ميسّر نمىشود جز از اين راه كه با عوامل انحراف فكرى و اخلاقى مبارزه كند و نگذارد اين عوامل بر زندگى مردم مسلّط شود. اگر خواندن اين نوع كتب و نوشتهها و سایت ها براى همگان آزاد باشد، مردم چه تضمينى براى نگهدارى افكار و اخلاق خود از انحراف دارند؟ هرگز نبايد قدرت تلقين و تبليغ را ناديده گرفت و چه بسا اين نوع نوشتهها از راه تلقين و تبليغ، مسير زندگى افراد را بكلّى منحرف سازند؛ چه بسيارند جوانانى كه بر اثر كتب منحرف كننده و رمانهاى عشقى و جنايى رسوا و خطرناك، در پرتگاه فساد و سقوط اخلاقى افتادهاند. در تاريخ اسلام مذاكرات زيادى ميان پيشوايان دينى و طرفداران عقايد غير اسلامى واقع شده كه مؤلّفينى از قبيل مؤلّف كتاب «احتجاج طبرسى» به جمعآورى اين نوع بحثها پرداختهاند و اين خود نمونهاى از اين است كه «ممنوعیت ها» در اسلام به معناى كشتن آزادى فكر و مخالفت با دانش نيست و پيشوايان دينى همواره اين گونه عقايد را از راه منطق و بحث آزاد پاسخ گفتهاند، نه از راه ايجاد اختناق فكرى و عقيدهاى؛ اما عموم جامعه چنین توانی را برای مبارزه با انحراف ها ندارند و این مناظرات نیز در محفل های عمومی انجام نمی گرفت.[2] 3- نبود احسن در برخی کتاب ها، سایت ها، ماهواره و ... : خداوند از بندگان خویش می خواهد که سخنان را بشنوید و بهترین را پیروی کنید، در حالی که در برخی از کتاب ها، سایت ها، ماهواره و ... چیزی به نام بهتر وجود ندارد و بلکه همه تهمت زدن و ضدیت داشتن و وارونه جلوه دادن حقیقت است؛ اگر کسی این ها را بشنود، باید کدام احسن را بگیرد؟! نتيجه:
[1]. رک : مكارم شيرازى، ناصر؛ تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، چاپ اول، 1374 ه.ش، ج19، ص 412. ورک: طباطبائی، محمد حسین؛ تفسير الميزان، ترجمه: محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم، 1374ه.ش، ج17، ص381. [2] . مکارم شیرازی، ناصر و سبحانی، جعفر؛ پاسخ به پرسشهاى مذهبى، قم، مدرسه الامام علي بن ابى طالب، چاپ اول، 1377 ه.ش، ص337. [3]. رضايى اصفهانى، محمد على؛ قرآن و علم، قم، پژوهشهاي تفسير و علوم قرآني، چاپ اول، بی تا، ج4، ص110. موضوعات مرتبط: قرآن کتاب هدایتگر، کارآمد و تغییر ناپذیر، مسائل اجتماعی [ سه شنبه دوازدهم دی ۱۳۹۶ ] [ ] [ فرج اله عباسی ]
[ ]
|
||
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |